כשזה מגיע להפקה מוזיקלית, קיים מגוון רחב של תוכנות שזמינות למפיקים לבחור. 2 מהבחירות הפופולאריות ביותר הן קיובייס ואבלטון לייב, שמציעות המון פיצ'רים ויכולות שונות שישמשו אתכם בעבודתכם, אך למרות שיש חפיפה לא מעטה בין האופציות השונות, חשוב להכיר בהבדלים ביניהן כדי למצוא את התוכנה הכי אידיאלית לנו ולצורה בה אנו אוהבים לעבוד. במאמר זה נתמקד באיך אבלטון לייב שונה וייחודית מקיובייס.
אבלטון, אופן עבודה (Workflow)
אחד מההבדלים המהותיים בין אבלטון לקיובייס היא אופן זרימת העבודה (או וורקפלואו) של כל אחת מהן. באבלטון לייב תמצאו וורקפלואו מבוסס-קליפים (קטעי מידע אודיו / MIDI קצרים) שמאפשרת למשתמשיה ליצור עיבודים בזריזות וקלילות יחסית, לצד השימוש במסך ה-Session View שמאפשר הפעלה של קליפים בזמן-אמת, מה שהופך אותה אידיאלית לאלתור וביצועי לייב.
קיובייס מהצד השני מציגה וורקפלואו מסורתי יותר עם הגריד וציר הזמן שלה, שנחשב לוורקפלואו השגרתי יותר בתוכנות DAW, וניתן גם למצוא בצורה דומה אך שונה במסך ה-Arrangement View ש לאבלטון לייב. למרות שלוורקפלואו הזה יש יתרונות חזקים במיוחד שהוכיחו עצמם כרלוונטיים גם כיום, ליוצרים אשר אוהבים ליצור באמצעות אלתורים, וורקפלואו מהסוג הזה יכול להיות מורכב ואיטי יותר מזה של אבלטון.
אפקטים וכלי נגינה באבלטון
אזור נוסף בו אבלטון לייב מצטיינת הוא האפקטים וכלי הנגינה המובנים בתוכנה. אבלטון מציעה מגוון רחב של כלים איכותיים שיוכלו לשמש אתכם רבות בעבודות יצירה ואודיו, לרבות EQ, קומפרסורים, ריוורב ודיליי. בנוסף, כלי הנגינה שלה כוללים כלים נחשבים במיוחד, עם סינתים מדמי-אנלוגיים קלאסיים כמו Analog, לצד סינתים וירטואליים יצירתיים במיוחד כמו Wavetable.
גם לקיובייס לא חסרים כלי נגינה ואפקטים מובנים בה, אך הקטלוג של קיובייס מתמקד ברובו בסוגים אחרים של מענה למפיק המוזיקלי, עם דגש על אפקטים יותר מאשר כלי נגינה, וכלי נגינה שחלקם נחשבים פחות אינטואיטיביים משל אבלטון בצורה בה הם מעוצבים.
ביצועי לייב באבלטון
אבלטון נוצרה במקור במטרה להיות תוכנה לביצועי לייב אלקטרונים, ואת הממשק שלה שמתאים לביצועי לייב רק שיכללה ושידרגה לאורך השנים. כיום, אבלטון היא ככל הנראה התוכנה הפופולארית ביותר להפקה של מופעי לייב, בזכות היכולת שלה לשלב חומרים מוקלטים לצד חומרים המנוגנים בלייב, ליצור ביצועים דינמיים במיוחד שמשתנים לאורכם וניתנים למיפוי באופן אוטומטי, לצד אינטגרציה קלילה עם כלי נגינה חיצוניים שמחברים אליה.
אז למרות שגם קיובייס מציעה יכולות אשר ניתנות ליישום בסביבת הופעה ונגינה בלייב, זה ברור כי הצורך הזה אינו בפוקוס המיידי של יצרני התוכנה, והממשקים הרלוונטים לכך בקיובייס אינם מפותחים באותה מידה.
ממשק המשתמש של אבלטון לעומת קיובייס
לבסוף, אולי החוזקה הבולטת ביותר של אבלטון לייב לעומת קיובייס היא ממשק המשתמש שלה. אבלטון לייב מתפארת כבר שנים בממשק מבוסס דראג-אנד-דרופ, בשילוב דפדפן שמאפשר איתור קל ואינטואיטיבי של סאונדים, אפקטים ועוד רבים. בנוסף, הממשק שלה מאפשר צביעה וארגון של הערוצים באופן פשוט אשר עוזר ליוצרים בה לקבל בהירות באופן זריז יותר על המתרחש בפרויקט, גם אם הוא מרובה ערוצים.
כמובן שלקיובייס יש ממשק משתמש שבהרבה מובנים לא נופל משל אבלטון לייב, ובכללי מאוד תואם את אופן היצירה והחשיבה הקלאסי של מפיקים מוזיקליים לאורך השנים, אך מהמון בחינות הממשק של קיובייס נחשב לפחות נעים ויזואלית, ומכניס יותר בקלות את המשתמש למצב של חוסר הבנה ברמה הויזואלית של הפרויקט, עם ריבוי תפריטים, כלים ותתי-תפריטים אשר מצד אחד מאפשרים שליטה מאוד מדויקת, אך לעיתים יכולים להרתיע משתמשים חדשים שרוצים ללמוד אותה.
אבלטון מול קיובייס, סיכום
לשם הבהרה, מאמר זה לא בא לצייר את אבלטון לייב כתוכנה שהיא באופן חד-משמעי טובה יותר מקיובייס, אלא מכיר בקיובייס ואבלטון לייב כשתי אפשרויות מעולות ורבות עוצמה ליוצרים מוזיקליים מכל הסוגים. מצד שני, חשוב שכיוצרים ומפיקים נכיר את מה שהתוכנה שלנו יכולה ולא יכולה להציע לנו כיוצרים, ולהבין אם אנחנו באמת נמצאים במקום שמאפשר לנו את אופן העבודה הקליל והאינטואיטיבי ביותר לנו, כי מי כמונו יודע כמה חשובה האינטואיטיביות ביצירה המוזיקלית.
בנוסף, אין אנו שוללים את השימוש בשתי תוכנות בו"ז. למעשה, קיימים לא מעט יוצרים ומפיקים אשר (לדוגמה) מבצעים את התהליך היצירתי של המוזיקה שלהם באבלטון לייב, ולאחר מכן עוברים לקיובייס לטובת ביצוע תהליך המיקס והמאסטרינג, בו הממשק של קיובייס לרוב נחשב לעוצמתי והקליל יותר לעבודות מהסוג הזה.